ایهام و دگرسازی مقولههای دستوری
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
ایهام از آرایههای پندارخیز است که سخن را دوگانه یا چندگانه میکند. سخنی که ایهام دارد، توصیف دستوری یگانه و یکسانی ندارد. چرا که با هر معنی از معانی ایهامی، نوعی و نقشی ویژه میپذیرد. در این مقاله، دربارة چگونگی و چندگانگی تأثیر ایهام در مقولههای دستوری بحث و دری تازه در این زمینه به روی محققان گشوده شده است تا به این نکتة نو، به دیدة تحقیق بنگرند.
منابع مشابه
ایهام و دگرسازی مقوله های دستوری
ایهام از آرایه های پندارخیز است که سخن را دوگانه یا چندگانه می کند. سخنی که ایهام دارد، توصیف دستوری یگانه و یکسانی ندارد. چرا که با هر معنی از معانی ایهامی، نوعی و نقشی ویژه می پذیرد. در این مقاله، درباره چگونگی و چندگانگی تأثیر ایهام در مقوله های دستوری بحث و دری تازه در این زمینه به روی محققان گشوده شده است تا به این نکته نو، به دیده تحقیق بنگرند.
متن کاملتبارشناسی دگرستیزی گروههای افراطی-تکفیری : گذار از دیگر دگرسازی به خود دگرسازی
تمدن اسلامی در مراحل اولیه تکامل خود ضمن مرزبندی هویتی با کفار بهعنوان دگر بیرونی، نگاهی توام با تساهل و مدارا نسبت به اهل کتاب، اقلیتهای دینی و قومی داشته است. اما به موازات زوال تمدن اسلامی و دورشدن از اسلام اصیل و مواجهه با غیریتهای بیرونی و مهاجمی مانند مغولان و صلیبیون و همچنین استیلای ترکان بر دستگاه خلافت و متعاقب آن، رواج رویکردهای قشری و متصلب از دین، نگرشهای تکفیریِ دگرستیز گسترش ...
متن کاملدگرسازی یا بازسازی طرح های جامع
طرحهای جامع و تفصیلی، مجموعههای شهری، ناحیة شهری، طرحهای موضعی و موضوعی، طرحهای نوسازی و بهسازی و در دو سال اخیر سه تجربة طرحهای راهبرد توسعه قزوین، بندر انزلی و شاهرود، مالامال از نمودها و فرانمودهای شهریاند. طرح راهبردی توسعه شهر قزوین که توسط نگارنده و با دیدگاه متفاوت و نقد روشهای نمودگرا انجام شد، هرگز نمونهای موفق بهشمار نمیآید ولی تلاشی است مقدماتی (با بهرهگیری از طرح پیشین دا...
متن کاملیک ایهام نادر (ایهام تصحیف) در دیوان حافظ و تلاقی وجوه
حافظ شیرازی یکی از محبوبترین شاعران پارسیزبان است. این محبوبیت در گرو زبدگی اشعار او و به اوج رساندن معنا و صورت در خلق شعر است. وی معانی بلند را از مبانی دینی و عرفانی و مضامین متعالی را از شاعرانی چون سنایی، عطار، مولوی، عراقی، سعدی و دیگر شعرای بزرگ فارسیزبان گرفته و در صورتآرایی کسانی چون خاقانی را الگو قرار داده است و شعر را به پایگاهی رسانده که دستیابی بدان محال شده است. یکی از ویژ...
متن کاملتلمیح و ایهام در شعر کمال خجندی
دیوان به نسبت پرحجم کمال الدّین مسعود خنجدی، به جز چهار قصیده و ابیاتی با عنوان های: قطعات، دوبیتی، رباعی، مثنوی و یک نمونه مستنزاد که همۀ آنها به اندازۀ یک دهم دیوان نمی شود، بقیه از 982 غزل عرفانی فراهم آمده است. محتوا و بار هنری همۀ این غزلها در قیاس با غزلهای سعدی، مولانا و حافظ که کمال در جای جای اشعار خود از این شاعر نامدار و غزلهایشان یاد کرده است؛ چندان نغز و گرانبار نمی نماید. گرچه کم ن...
متن کاملایهام در تاریخ وصاف
برجستگی جنبه های هنری از ویژگیهای بارز تاریخ وصاف و سایر متون مصنوع و فنی است. از میان ظرافتهای هنری، ایهام جایگاهی ویژه در تاریخ وصاف دارد. در این مقاله در روشی توصیفی-تحلیلی، ایهامهای موجود در جلدهای پنجگانه کتاب بررسی شده تا جایگاه ایهام، زمینههای ایهامپردازی و نقش ایهام در گرهگشایی ابهامهای این متن مصنوع روشن شود. پژوهش حاضر نشان میدهد که بهرهگیری فراوان نویسنده از ایهامهای لغوی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 2
صفحات 117- 125
تاریخ انتشار 2006-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023